2. juni 2013

Mit yndlingsmarked

Jeg er lige kommet hjem fra Fuchsia-klubbens årlige plantemarked på VUC i Faxe. Det, der ikke stod på ønskesedlen i forvejen, kunne hurtigt komme til det. Der var masser af udstillere og dejlige planter. Alle ville gerne fortælle om det, de havde til salg. Selvom markedet ikke er så stort, får man nemt et par gode timer. Lokalaviserne havde glemt at skrive om det. Så der var ikke mange gæster i år. Det er ærgerligt for arrangørerne og synd for alle dem, der havde pakket bilen med haveguf.


Hvid saxifraga? 5 kr pr stk. Den er ca 5 cm høj. Er der mon nogen, der ved hvad den hedder?

Lille og spinkel tofarvet pelargonie 10 kr

Vancouver Centennial er en stjerne-pelargonium med knald på farverne. Den skal opformeres til altankasserne til næste år. 
Den vil lige passe til vores nye hyndebetræk i varme farver.
Så nåede jeg Sonjas bord. I år havde hun gule træpæoner til 25 kr, dem måtte jeg have to af. Sonja er det lokale Haveselskabs snakkesalige og gavmilde Grand old Lady. Sammen med sin mand skabte hun i Store Heddinge den mest sublime have, jeg nogensinde har set. Jeg tror ikke, der findes en plante, hun ikke kender. Til havevandring, var det ofte hende, konsulenten måtte spørge, hvad det nu var de sjældne ting hed.

Hun havde også en rent hvid Astrantia Margery Fish, som jeg måtte have for 20 kr. Den jeg har i forvejen går over i det rosa.
Cordyalis elata, blå lærkespore er også yndig, 20 kr. Jeg har prøvet før og håber, det lykkes bedre denne gang
Oven i købet forærede Sonja mig denne rosa lungeurt. Jeg håber hun tager den hvidplettede Sissinghurst med næste år.

Her er dagens dyreste indkøb: Hortensia Annabelle til 35 kr. Jeg har egentlig ikke brug for flere hortensier, men pigen, der havde den, talte dens sag i en grad, så jeg var leveret. Desuden har jeg en fin hortensia, som måske er gået ud, og nu har jeg efterfølgeren klar.
Sammen med hortensiaen røg også Geranium Ballerina i posen. Den har jeg druknet et par stykker af, men nu finder jeg et tørt sted til den nye her.

Sommeranemone er også en af mine yndlinge, der var forsvundet, så nu prøver jeg igen. 20 kr

Herlig dahlia uden navn, men den ligner Dahlia Moonfire, som jeg har ledt efter siden, jeg så den i  Kew Garden for et par år siden. 25 kr.


Rosinen i pølseenden er Euphorbia polycroma. Kugleformet forårsvortemælk, som også stod i min mors have i mange år. 10 kr



2 kommentarer:

  1. Hej Bente.Det var da nogle rigtig gode køb du har gjort.......og så til den pris.Nu skal du så have det hele plantet ud i haven.Har lige lavet et indlæg om mit gamle syrentrø og Tivoli.Rigtig god søndag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Gode indkøb til spotpriser, må man sige.

      Slet