15. juni 2013

Geranier, storkenæb

Geranium sanguineum Alba
Her placeret foran rosa hortensier. Sanguineum blomstrer i juni og lidt ind i juli. Det passer med at hortensierne er blevet store, og blomstrer på det tidspunkt.
Blodrød Sanguineum, der breder sig. Den har der bedst på lidt tørre steder.
Geranium sanguineum Striatum

Geranium sanguineum Inverness. Rosenrød. Den breder ikke så meget, og den blomstrer lidt senere. Måske står den for fugtigt.

Geranium oxonianum Rose Clair. Disse geranier blomstrer hele sommeren, skønne planter.
Jeg plejer at klippe dem lidt ned engang i juli, når de begynder at vælte. 14 dage senere blomstrer de igen
Denne her er købt ved vejen, der stod bare at den var hvid. Den blomstrer også hele sommeren. Jeg synes den ligner Catrine Adele 

Her er den igen, den er noget slasket, men bare den bliver placeret rigtigt, er den fin. Jeg har lige delt den.
Sidste år dukkede en lyserød pludselig op midt i den hvide "Adele". Lige der var det en fejlfarve, så den fik sin egen plads. Jeg tror det er en krydsning med en pink oxonianum. Den er mere formfast end de andre

Den pink er muligvis Geranium oxonianum Rødbylund. Den minder om Rose Clair, men er lidt højere. Det er havens mest selvhjulpne plante, den dækker jorden fuldstændig og blomstrer hele sommeren.


Geranium Renardii, Phillip Vapelle, har de flotteste blade hele sommeren.

Lige da jeg havde købt den, blev jeg skuffet over, at blomsterne lignede Magnificum, som jeg havde i forvejen. Den blomstrer også kun et par uger. Men med årene synes jeg, der er en verden til forskel pga. bladene.

Geranium Phaeum er den eneste af mine geranier, som jeg synes er kedelig. Det ville måske være bedre, hvis jeg fik den i en hvid udgave.



Geranium Rozanne blomstrer ikke endnu, men fra juli og sommeren ud er den meget smukt blå. Det er en krydsning med bl.a Wallichianum. Den er ikke nem at formere. Sidste år prøvede jeg at tage 1/3 af roden og flytte et nyt sted hen. Den blev i jorden!

Sidste år fik jeg frø fra en rød Wallichianum i september. Det er en stor glæde at 9 af dem spirede. Frø fra mine egne geranier har ikke god spireevne, måske fordi jeg høstede for tidligt, da de blev skåret ned i juli.




2 kommentarer:

  1. Hej Bente.Sikke da en masse geranium du har.Har selv Rose Claire og den er jeg også rigtig glad for.Har også mange andre,men kender ikke navnene.Er lidt varm på din alba.Nu har jeg set din flotte køkkenhave......har du set min? har lige lavet et indlæg.Godnat herfra Jette

    SvarSlet
  2. Hej Bente
    Hvor har du mange fine geranium, let at fristes til nye, da de er så lette at ha i haven ;o)

    SvarSlet