14. juni 2013

Køkkenhaven luget, hakket og udtyndet


Det er herligt af få renset i bund, og det er imponerende at se den vækst, der har været i løbet af den sidste måned, siden køkkenhaven var færdigbehandlet. Perfekt med 18 mm vand i går!

Jordbærene er meget tæt på at vise farve nu. Kålene står stadig under net i baggrunden. Der er små nyplantede rødkål, og nysået grønkål. Den løb sneglene helt og aldeles med sidste år, så jeg måtte ud og skaffe nye, som kållarverne så åd.
Årets squash kvitterer for de nyindkøbte net, ikke et hul i bladene i år og alle 6 planter overlever


Til gengæld er de asparges, jeg plantede sidste år de flotteste et-årige asparges jeg har set. Det er ”Gijnlim F” fra Ugledige planteskole ved Præstø, den smukkest beliggende planteskole jeg kender. 

 Jordbærene er tæt på at vise farve

 Løgene har fået ren træaske i år fra et pillefyr i familien, det skulle give dem den nødvendige kali.

 Majsene er helt tydelige, i midten står icebergsalat og de tynde til højre er fennikel.
 

 Der står pastinak og rødbeder i rækker på begge sider af de nye asparges.


Jordskokker, hvilken frodighed, de er alle sammen kommet fra én plante, jeg havde sidste år.
De første kartofler blomstrer. Dem skal vi smage i morgen, når der kommer besøg fra Vendsyssel.

Vinbjergsneglen fråder i frisk kompost for tiden. Dræbersnegle har jeg ikke set ret mange af endnu. Måske fordi vi ikke var hjemme i går, da det regnede.
Som bønderne siger: Der er svært at finde noget at klage over i år. Jeg plejer altid at plante ekstra salat, der hvor bedene er bare, fordi noget ikke blev som det skulle, eller frøene ikke spirede. I år måtte krølsalaten placeres mellem bønnerne.
                   


1 kommentar:

  1. Hej Bente.Sikke en flot og frodig køkkenhave du har.Jeg er også ved at lave et indlæg om min.Men jeg dyrker jo alt i højbede.
    Tror da lige at jeg vil prøve at gøde med asken fra vores brændeovn.God weekend Jette

    SvarSlet