11. juni 2013

Hosta i juni

Jeg fik lyst at tage billeder af nogle af mine dejlige hosta, før der kommer alt for mange "billetklip" i bladene. De er nogle af mine bedste venner, som dækker godt for både nedvisnende løgplanter og ukrudt.



Hosta lancifolia

Dianas Hosta

Denne blå hosta delte jeg sidste år, her er den ene halvdel, og nedenunder er den anden halvdel.
Mærkeligt nok ligner den mere en blomst end en hosta, er der mon nogen der kender det fænomen?
Havens mest frodige hosta, som nu skjuler både lange krokusblade og ramsløg. Den er delt og foræret væk utallige gange. Jeg kalder den forårs-gulbroget, fordi den nærmest bliver ensfarvet  i løbet af sommeren. Den er købt hos Thyme. Men ellers handler jeg mest på plantemarkeder og får meget forærende af gode havevenner. Der er kun navne på dem jeg er sikker på.

Hosta Crispula

Hosta Golden Tiarra



Ullas hosta

Inge Lises hosta

Hosta Venustra
Hosta Crossa Regal
Hosta Sigboldiana. Min allerførste hosta, som jeg fik af Anna Louis for over 30 år siden. Anna ville have været 103 år, hvis hun havde levet nu. Hun var altid fremme i skoene både med hus, have og knallert. Der gik vist 15 år, før jeg fik min nr. 2 hosta, men så gik det ellers stærkt.

3 kommentarer:

  1. Hosta er bare så dejlige. Du har mange af slagsen, det ser godt ud. Ja det er træls med huller, men det er svært at undgå, dog er det ikke alle sneglene er lige vilde med.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
  2. Det har jeg ikke lagt mærke til.
    Men det er sjældent der er snegle i Crosa Regal, jeg troede det var fordi de er så "højbenede"

    SvarSlet
  3. Hej Bente.Jeg har også rigtig mange hosta i haven.De er gode næsten allevegne.Men det er rigtig at de får huller hen på sommeren-ØV-ØV.

    God aften Jette

    SvarSlet