17. juni 2013

Duften af min barndoms have

Når hybenroserne blomstrer, minder det mig om barndom, Sankt Hans og sommerferie. Jeg var hjemme hos min mor i dag, og har stadig duften af havens sidste hybenrose i næsen.
Her voksede min far og hans 7 søskende op. Min farfar havde tømrerværksted, og haven er ca. 2000 m2. Både min farmor og min mor har været glade for  haven. Nu er mor 90 år, og kræfterne rækker ikke ret langt mere. De sidste par år har hun i stigende grad haft brug for hjælp til havearbejdet. Men hjælperne bliver styret med hård hånd.
I dag var jeg var hjemme for at plante de kål, hun havde ønsket. 20 vinterhvidkål, 20 savoykål, 10 spidskål og lidt rosenkål. De blev sat som de skulle, med 40-50 cm mellem hver plante. Hun har jo god plads.

Huset i baggrunden har været hønsehus, foran var der i min barndom et stort drivhus, og til venstre lå hønsegården.

Der skulle afsluttes med sytråd over rækkerne, så fuglene ikke æder kålplanterne. Sådan har mor gjort, siden hun i 1949 blev den unge fru Jørgensen, og flyttede sammen med min far i hans barndomshjem. Trods protester slap jeg ikke. Jeg nåede at knække tråden 4 gange, inden jeg var færdig.
Det omme bagved var fars område, nu er der vildnis. Da han levede var her røde og hvide hybenroser på volden og en lang gang, hvor vi kunne samle nødder om efteråret
Det er svært at finde en passage omme bag huset
Foran ligner det sig selv, selvom blomsterbedene er blevet lidt smallere med årene
Heldigvis findes der foruden skvalderkål også hårdføre stauder og studenternelliker

En gang havde mor mange forskellige stauder, sommerblomster, georginer, vinterasters og masser af forårsløg. Jeg har fået et utal med hjemmefra. Meget af det har jeg stadig.

I udhuset er blev det hvide tøj kogt i gruekedlen, indtil 1981, hvor mor brækkede armen. Først da kom der vaskemaskine i huset.
Komfuret blev der tændt op i, når vi slagtede gris, så fedteriet blev i udhuset.

Mor blev født på en gård i Vendsyssel, og køkkenhaven har altid haft første prioritet.  Kartoflerne har naboen sat i år. De er prøvesmagt, og fundet for små
Naboen har også sået grøntsagerne, men de nye jordbær plantede mor selv sidste sommer. Hun havde været ude og plukke de første til mig i dag.
Selv Sankt Hans urt står på række
Bodil Neergård, et kæmpe æbletræ
Ribs, solbær og Transparent Blanc sommeræbler
Tømrerværkstedet
Det er et par dage siden, far lavede stakittet
Rosen med duften, der fik mig til at hente kameraet



4 kommentarer:

  1. Dejligt at kunne vise sådan et barndomshjem og en stadig aktiv mor på 90 år. Havde selv min mor i mit barndomshjem til var 91, men da havde min mand og jeg ordnet have i mange år.De bedste hilsener fra Ulla Milbak,Milbakhaven

    SvarSlet
  2. Ja det er godt så længe det varer.
    Dejligt at du skrev hvad din side hedder, jeg var lige inde og kikke. I er så også fra Nordjylland. Jeres have er noget mere frodig, end det jeg ellers har set deroppe. Min familie kom fra Sørig, Tuen, Tværsted, Bindslev og Mosbjerg, og der var godt nok meget vind, sand og mosejord.

    SvarSlet
  3. Det var da en dejlig historie fra dit barndoms land. Hyggeligt at du stadig har så aktiv en mor. Ja tankerne bliver ofte sat i gang af en speciel duft eller smag fra fortiden.

    SvarSlet
  4. Mor er frisk i replikken, men desværre kniber det med balancen. Lige nu er jeg på jagt efter en udendørs rollator. Hun er blevet klar over, at den er nødvendigt, hvis hun skal have glæde af haven i år.

    SvarSlet