28. juli 2013

Velkommen til et lille kik i min blomsterhave

Havelågen er over 30 år, det ser ud til at den holder længere end hækken. Jeg er meget glad for den, og i år er den nymalet. Min far lavede den med fine profiler, som han lærte af sin far. Den giver et lille kik ind til de lyserøde blomster, der dominerer lige nu.
Hortensierne stortrives, når de får en tår vand ind i mellem
New Dawn er en af de roser, der trives hos os. Her klatrer den op ad tørrestativet.
The Fairy er trofast lige indtil frosten kommer

Flittiglise i de små altankasser

Scepter d' Isle, som jeg købte, fordi jeg syntes blomsten var det yndigste, jeg havde set.

De 3 engelske roser fylder ikke så meget, som jeg havde drømt om, så jeg har plantet lidt Fairy-stiklinger foran. De har næsten samme farve.

Bedet har været lidt af et smertensbarn. Men i år ser det ikke så slemt ud. Til venstre er der lavendler, som stortrives. Sidste år plantede jeg krybeklokke i bunden, og i forkanten er der hosta August Moon med hvide blomster i august.

Clematis Jackmanii er en af de trofaste, og det plejer melduggen også at være.
Hvide blomster er jeg meget glad for. Her er det Gentle Shepheard daglilje

Aksfredløs

Jo mere tørt den står, des bedre blomster Yucca

Hortensia Sargentiana blev flyttet sidste år sammen med alle sine søstre. De måtte alle starte helt forfra i foråret. På trods af den manglende højde blomstrer den alligevel. Den blomst er bare haveguf!
De trofaste gamle hvide havehortensiaer i baggrunden sætter jeg mere og mere pris på, som tiden går. De har allerede fået godt fat
Solhat White Swan og perlekurv

de næste år vil jeg gerne have lidt knald på farverne. I en del år var rødt og orange vulgært. Jeg passede ikke ordenligt på min mors gamle knoldbegonier, og har kun to tilbage i krukker. Jeg ville gerne have en hel række. I foråret søgte jeg forgæves efter dem. Gad vide hvor man kan købe dem?
Store dagliljer af ubestemt art, om få dage blomstrer gul solhat foran
Meget gamle rustfarvede bondehavedagliljer, som heldigvis overlevede anti-orange-årene. I forgrunden er der 2 blomster på de helt nye Montbretia Lucifer, som jeg faldt pladask for i Kew Garden for to år siden.

Havefuchsia er nok en trofast gammel bondehaveting, der er kommet frem i lyset
Stedmoderne blomstrer stadig i denne varme sommer.


4 kommentarer:

  1. Hej Bente.Dejlige billeder fra din have.New Dawn-The Fairy-Hvid fredløs-Jackmani og White Swan er alle blomster som jeg også har i min have og nyder hver dag.
    Og Hortensia Sangatiana har jeg lige vist i et indlæg fra Botanisk have......den var bare så stor og flot.God søndag til dig Jette

    SvarSlet
  2. Hej Bente,
    Wauv sikke en smuk blomstring. Din rose Scepter Isle er meget smuk.
    Dine dagliljer ser godt ud.
    Husker fra min barndom på landet den fine Havefuchsia.
    Dejligt at havelågen blev fin igen.

    SvarSlet
  3. Hej Bente - smukke fotos fra haven :-)

    SvarSlet
  4. Tak skal I have. Herligt med respons.
    Jeg har set dit indlæg Jette. Der plejer at være pænt i Botanisk Have. Men de nye staudebede kræver nok mere lugning, end de har timer til.
    Hilsen Bente

    SvarSlet