7. juli 2013

Sonjas have

Jeg opdagede heldigvis denne notits i Stevnsbladet i fredags. Jeg havde en dejlig oplevelse, som jeg gerne vil dele med andre. Et besøg på tirsdag kan stadig nås.
Haven i Munkegade har jeg besøgt flere gange, og den kan ikke kopieres. Men det er fantastisk, hvad de har nået i Møllegade på 7 år. Jeg kender ingen andre med så grønne fingre.

 Lørdag og tirsdag inviterer Sonja og Kjeld Jensen til Åben Have i Møllegade. (Foto: Privatfoto).
STORE HEDDINGE: Sonja og Kjeld Jensen har mange gange holdt Åben Have i deres gamle have i Munkegade. Her bor ægteparret dog ikke længere, da de for syv år siden flyttede til Møllegade 1a i Store Heddinge. Mange har derfor spurgt, om de ikke må få lov at se den nye have. Nu er haven så smuk og blomstrende, at Sonja og Kjeld Jensen gerne vil invitere interesserede indenfor i haven. ”Vores have er en såkaldt ”plantesamlerhave” med mange sjældne planter og et godt bunddække, som gør den nem at holde. Der er sten- og surbundsbede, mange bregner, juleroser, roser, klematis og flere alpinbede. Især vores blomsterkorneller står i fuldt flor lige nu” fortæller Sonja Jensen. Der er Åben Have i Møllegade 1a lørdag den 6. juli fra klokken 10.00 til 16.00 og igen tirsdag den 9. juli fra klokken 18.00 til 20.00. Adgang til haven er gratis, og der vil være en del planteformering til salg.

På terrassen ved havens første Kornus Cousa flokkedes de besøgende om boden med dejlige planter





Rosen i baggrunden er Ghislaine de Feligonde, som længe har været på min ønskeseddel. Jeg leder efter en god plads.


En vinterhårdfør agapantus



Udenfor haven er der plantet roser langs stakittet, de vælter ind i haven lige nu

Meterhøj geranium Patricia

På vej ud af baghaven til kompostbunke, formeringsreoler og bede med nye kartofler passeres hønsegården





Yndigt placeret  bod med clematis


Mine indkøb
 
 Rosa kløver mangen til dem, Sonja har til bunddække i drivhuset. 20 kr
Geranium machorizum Variegata, der venter på den rette plads. 25 kr
Helleborus lyserød med prikker. 40 kr
Astrantia Roma med helt lyserøde blomster. 25 kr
Hosta Yu Lei. 40 cm, jeg købte den fordi den har hvide blomster. 40 kr.
Den venter også på den rette placering.











3 kommentarer:

  1. Hej Bente,Dejlig have du har besøgt.......skønne billeder derfra.Kan desværre ikke komme derned,da jeg skal til Hampton Court Flower Show på onsdag....glæder mig helt vildt.
    Det er bare så dejligt at komme ud og få noget inspiration i både haver og parker.God aften Jette

    SvarSlet
  2. Så må du sandelig have en dejlig tur, det lyder lidt vildt. Mon ikke du tager kameraet med?

    SvarSlet
  3. ... og sjovt at se dine billeder fra haven :) Har ikke læst blogs den sidste uges tid pga. skolearbejdet, så havde misset dit indlæg :)

    SvarSlet