21. juli 2013

Dagens høst

Solbærene var modne, og i køkkenhave og  drivhus var der også gode sager at hente 
Busken væltede langt ud over græsplænen
1,3 kg. Lige tilpas til min lyst til at plukke og ordne solbær en lørdag eftermiddag i 26 graders varme.

Årets første ærter, 165 g. Jeg gider ikke bælge ærter, men har dem fordi mit barnebarn elsker at plukke ærter, og han bælger selv
Ærterne står godt i år, men næste år kan nettet godt være ½ m højere, for stilkene knækker, nu hvor det kun er 60 cm højt.
Sukkerærter har vi spist i 14 dage. Her er der 500 g.
Gulerødderne er også fine, og pludselig var der 4 små tykke drueagurker. Drivhus-agurkerne skuffer i år.

Squash er supergode i år, dem har vi fået mange af allerede, og nu begynder tomaterne også at ligne noget.
 
Solbærbusken fik de nederste grene skåret af. Så kommer der lidt lys til de nyplantede hosta August Moon med hvide blomster. det er meningen, de skal danne fortløbende kant og samle rosenbedet med bærbedet. i bunden af bærbedet er der skovjordbær.
Jeg har allerede lovet solbærens rodskud væk. Men det har været så tørt, at der ingen er i år. Nu prøver jeg at stiklingeformere dem.
De får en pose på de første 14 dage og hele tiden vand i skobakken

Derefter kan de stå i min lille planteskole indtil det bliver efterår og plantevejr, til den tid har de forhåbentlig fået rødder.

Muligvis årets eneste vindruer

Jeg kan i hvert fald ikke få øje på flere
I bærbedet er der også brombær, hindbær og ribs
Hindbærene er Autumn Bliss. Hvis de bliver klippet ned i april, giver de store bær uden orm i september. Jeg lod 4 grene stå i år, så er der lidt at spise af, når man kommer forbi lige nu.
Ribsene er også ved at være klar

3 kommentarer:

  1. Det ser godt ud med alt det du har høstet :-)
    Din planteskole ser hyggelig ud :-)

    SvarSlet
  2. Hej Bente.Dejligt med alt det du kan høste fra din have.Har selv lige høstet ribs-solbær og hindbær.Det blev sammen med noget frossen rabarber til en dejlig rødgrød.Jeg elske min ærter......guffer dem hver morgen på min rundtur.
    Jeg fik tre små gren af solbær fra en veninde.....dem stak jeg bare i jorden og vandede.det er to år siden.Og jeg høstede en stor håndfuld i år.
    God aften Jette

    SvarSlet
  3. Hvor er jeg glad for at høre, at solbær er nemme at formere, Jette.
    Jeg er også meget glad for min lille "planteskole", Vivi. Den blev lavet som krydderhave for 15 år siden i bageste ende af køkkenhaven.
    Men sidste år skyggede frugttræerne så meget, at urterne begyndte at gå ud, nu er der kun kørvel, peberod og løvstikke tilbage. Til gengæld trives de fleste stiklinger og småstauder godt her for en tid. Som sidegevinst får de vand, samtidig med at der vandes i køkkenhavnen.

    Hilsen Bente

    SvarSlet