14. februar 2013

Staudefrø

I uge 3 såede jeg 18 forskellige slags staudefrø, både fra mine egne planter og nogle, der var høstet hist og her. Det er frø hvor, jeg ikke kender kimplanterne så godt. Så jeg er nødt til at vide hvad der er i pottene.
Jeg krydser især fingre for, at det lykkes med de røde purpur-solhatte og geranium Wallishianum.
Nu står de i drivhuset og får frost, så de er klar til at spire, når foråret kommer.
Til foråret kommer det hele ud i "planteskolen" med net over, så fuglene ikke ødelægger dem.
I årenes løb har jeg prøvet med mange forskellige. Det nemmeste er at finde småplanter omkring moderplanten, hvis man ikke er for hidsig med lugning. Juleroser har jeg fået mange af. Hosta kan jeg ikke frøformere.

2 kommentarer:

  1. Hej, jeg får altså lyst til at sige, at du skal kaste dig over at så hosta endnu engang. Jg har prøvet sidste år, og igen i år - det er altså nemt... De ER ret spirevillige.
    De skal sås indenfor i januar eller nu. Ikke for dybt. kun lidt jord og sand ovenpå - og stilles i lys vinduskarm over radiator med pose på med huller i .. Luftes ud hver dag - dushes m lidt vand engang imellem. Hvis de ikke spirer inden 2-3 uger - så ved jeg ikke. Jeg vil sige den er sikker her hver gang. De vokser langsomt, men i sommer havde jeg vel 30-40 små planter der var priklet om og sidst på sommeren sat ud i haven. spændt på at se de små til foråret ! good luck xxx

    SvarSlet
  2. Tak for tippet. Det prøver jeg næste år.
    Hvis jeg har frø nok, sår jeg udendørs i store flamingokasser, og så kan det komme op, hvis det vil. Hosta ville ikke. Til gengæld fik jeg skærmliljer og juleroser til overflod.

    SvarSlet