16. marts 2014

Helleborus

En vitaminindsprøjtning i marts var det at besøge Spiren i fredags

Nye indkøb til haven

De skal plantes her ved indgangen til huset, men først skal løjtnantshjerterne og de andre stauder have lov at vise, hvor deres plads er, og vintergækkene tåler en vis udtynding.

Disse blomstrer lige nu i haven
Indtil for et par år siden havde jeg mængder af disse gammelrosa frøplanter i mit vildnis. Men det var nu mest spændende, når der dukkede en op, der var hvid eller mørkerød.

Helleborus Niger sår sig også velvilligt. De står med deres kraftige stilke og viser sig fra deres bedste side hele foråret.
Denne købte jeg i dyre domme sidste år, den har stået i vand i lerjord i vinter. Herfra ligner den dem jeg havde i hundredvis af,
indtil jeg tager den op i hænderne. Den skal flyttes i tørvejr


Denne her nyserod med det fine navn "Helleborus Brougtern Beauty x argugei folius" er godt på vej til at vinde min sympati, selvom nyserod ikke er min favorit.
De almindelige har det med at falde i et med omgivelserne og de ligger også og flyder hen ad jorden hos mig.

Hos Spiren, står de opret som juletræer, men skønheden er stadig til at overse

8 kommentarer:

  1. Skønne Helleborus, du viser. Jeg vil også købe nogle flere, tror jeg, for de er så smukke! - God søndag!

    SvarSlet
  2. Hej Bente
    Hvor har du mange forskellige Helleborus. "Helleborus Brougtern Beauty x argugei folius" har en fin klokkeform, som jeg godt kan lide.

    SvarSlet
    Svar
    1. Med besøg i Spiren bestanden hurtigt fordobles.

      Slet
  3. Ja sådan er smag og behag så forskellig...Jeg er helt vild med nyseroden, også det sidste billede du viser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forstår ikke hvordan alle nyserødder i Spiren havde sådan en kraftig blomsterstok, når mine stilke altid vælter.
      Måske gør deres det også i juni?.

      Slet
  4. Det ser ud til, at dine helleborus blomstrer flittigt, de må kunne li´at bo i din have :-)

    Jeg har lige plantet en stinkende nyserod i min skovhave i dag. Der synes jeg den passer fint ind.

    SvarSlet
  5. Nærbilleder af blomsterhoveder er jo taknemmelige
    De er ikke så vanskelige, mine dukker op mellem fliser og inde under hækken, men de trives ikke i jord, der står under vand om vinteren.
    Står de 5 år samme sted, bliver de rigtig flotte.
    Men mine er flyttet, så ingen af dem jeg har nu, er ret gamle

    SvarSlet