13. oktober 2013

En ene og alene havelåge

Så fik vi åben have, og i den grad!
Hækken er væk, en anlægsgartner klarede det på en dag med gravemaskine.


Midt i november skal der plantes bøgehæk, jeg vælger 120 cm og håber det går godt. Mens jeg år ude på stien og gør jorden plantevenlig, skorter på historier om bøgehække, der har været længe om at få fat, eller er gået delvis ud det første år.

Måske skal jordskokkerne deles og plantes ½ m inden for den nye hæk, sammen med  solsikker kan måske de camouflere indsynet lidt.

Hvis der kommer regn næste sommer, vil staudebedet også træde i karakter

Nu er der fri udsigt til Østbanen fra mit kontor.

Når man kom fra denne side så hækken ikke slem ud

Her begynder snerlerne at få magt, og jeg har så dårlig erfaring med snerler, at jeg ikke orkede tage den kamp i 60 meter hæk.

Beskæringen i april hjalp ikke

Stod man ude på stien kunne man stort set se hele haven

Her er en helt død ligusterhæk i naboskel i den modsatte side af haven. Den er langsomt gået ud i løbet af de sidste 10 år, og det eneste grønne der er tilbage er snerler. Så jeg ved hvad der ventede, hvis jeg ikke gjorde noget radikalt ved hækken ud mod stien

Naboen er en ældre mand, og jeg fandt aldrig helt ud af, om han var interesseret i at være med til at gøre noget ved det. Da jeg ikke kunne vente længere, plantede jeg en række hvid havehortensia foran. Om et par år er den lige så høj som kadaveret, håber jeg.

6 kommentarer:

  1. Det bliver dejligt for dig med en ny hæk. Jeg skal som du måske har læst også plante hæk. Jeg vælger str. 50-80 da mindre hække hurtigere etablerer sig. En betingelse for at bøgehække kommer godt i gang, er at sørge for de ikke tørrer ud de første par år. Får vi en tør sommer mere, er det vigtigt at komme ud med vandslagen, selvom der er plantet i efteråret.

    SvarSlet
  2. Vi har valgt 120 cm høje hække - eneste betingelse ved det er: At der vandes i tørre perioder, og at der holdes rent omkring hækken. Vi valgte at lægge fiberdug langs hækken indvendigt, og at dække fiberdugen med flis. I dag 4 år efter har vi den smukkeste tætte hæk - som er ca. 190 cm i dag. Højere skal den ikke være, det passer i højde til en låge, så der er harmoni med hæk og låge.
    Vi fik anbefalet den høje hæk og allerede året efter, kunne vi se, hvor godt den tog sig ud. Tidligere havde vi avnbøg, så skiftet til den alm. bøg var et godt skifte. Jeg er så glad for vores bøgehæk, som får de flotteste løvfaldsfarver.

    SvarSlet
  3. Hej Bente.Det er da også et ordentligt stykke der skal fornys......men det skal nok blive flot.
    Gode råd har du jo lige fået.Held og lykke med den nye hæk,og god aften Jette

    SvarSlet
  4. Mange tak for jeres interesse.
    Dejligt at høre at det kun tager 4 år at få en hæk på 190.
    Jeg havde regnet med, at det skulle være 50-80 af samme årsag som du skriver Vivi. Men både anlægsgartneren og produktionsgartneren har rådet mig til at tage 120, fordi de har et års forskud. De siger at de skal vandes lige meget uanset om de er 80 eller 120.
    Så det må meget gerne regne hver nat næste sommer.
    Hilsen Bente

    SvarSlet
  5. Det ser så pudsigt ud med den stakkels, ensomme havelåge. Det bliver fint med en ny hæk uden visne planter og angreb af ondsindede snerler. Søren, min kloge mand, siger, det er mere afgørende, at hækplanterne busker sig fra bunden, end at de har en bestemt længde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har Søren ganske ret i. Til hæk skal de have fylde for neden. De mere barbenede bruges i pur.

      Slet