30. marts 2013

Royale stiklinger

Pelagoniestiklingerne, som jeg satte i vand for 5 uger siden, fik rødder i løbet af 14 dage, hvorefter de blev pottet. De, som jeg er sikker på gror, har nu fået hver sin potte at stå i. 
Vinteren har været meget hård ved mine orkideer, så pelargonierne må gerne fylde vinduerne lidt hurtigt. Sidste år satte jeg pelargonierne i drivhus i starten af maj, det tog meget lang tid, før de blomstrede, så det gør jeg ikke i år.
De royale stiklinger er klart de bedste, de lykkedes næsten 100%.

 Dronning Ingrid

Kronprinsesse Mary

5 kommentarer:

  1. Jeg har ikke selv nogen af de royale, men er sikker på, at dine nok skal blive store og flotte!
    Selv sætter jeg dem direkte i sandblandet jord, og derfra udvikler de selv fint rødder. Jeg har pænt mange, så jeg ville slet ikke have plads til at de skulle stå i vand først og så sparer jeg en proces.

    SvarSlet
  2. Din metode plejer jeg også at bruge både inde og ude. Men sidste år, hvor jeg var startet lovlig koldt og tidligt med pelargonierne, mugnede mere end halvdelen.

    2 moderplanter af hver slags overvintrer i en i en kold spisestue.
    De klarer sig fint indtil jul, men når der varmes op til gæstebud, synes jeg de ser tørre ud, og kommer ikke sjældent til at drukne de mest sarte.
    Gad vide hvad andre gør?

    SvarSlet
  3. jeg kom bare lige forbi.
    Hvor er dine royale stiklinger bare fine.
    Jeg blev foræret nogle pelargonier sidste år og dem plantede jeg i potter, men det skulle jeg ikke ha´ gjort. De er desværre gået ud alle sammen. Fremover sætter jeg pelargonier stiklinger i vand, så skal de nok slå rødder.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Aase man skal huske, at lade jorden tørre ud inden næste vanding, på den måde tvinger man stiklingerne til at sætte rødder! En god metode, der virker!

      Slet
  4. Tak i lige måde,og ja hvis de overlever til sidst i februar, er vaserne en god løsning.

    SvarSlet