4. september 2013

Vintergræskar og sensommer

Hvornår høster man butternutsquash og hokkaido?
Hvor varmt og hvor længe skal de lagres?
Hvad kan man egentlig bruge dem til? 
 
Sidste år købte jeg en butternut, som jeg høstede frø af, og det kom der så nogle planter ud af. Pletterne på bladene er meldug. Det kommer der også altid i drueagurkerne på denne tid af året.

Jeg har læst, at vintergræskar skal lagres, før de smager godt. Nogle skal lagres til efter jul, men gælder det også Butternut og Hokkaido?
Jeg havde et par hokkaido'er sidste år, hvor jeg havde købt frø. Der stod Uchi Kuri på posen, og jeg troede, det var Halloweengræskar.  Selvom de sad længe på planterne, blev de ikke store. Jeg fandt så ud af hvad Uchi Kuri var. De var hårde, der var meget skræl, mange kerner og ikke ret meget kød. Det er endnu ikke lykkedes at lave noget af dem, som min mand har haft lyst at sætte tænderne i, og han er ellers ikke kræsen.

Vi har haft en dejlig jordbærsæson, der gav 26 kg gode Senga bær. Her er plantet nye, så næste års høst er sikret. Årets succeshistorie må være resultaterne af  mine nyindkøbte insektnet, se lige øverst hvordan rosenkålene snart ikke kan være der mere. 1. oktober må de få frakken af.
Vi smovser i ferskner for tiden. De har  ikke fået meget vand, så de er små i år.
Sidste år var der kun 30 Ingrid Marie æbler, træet tager revence i år
Sensommer i det hvide bed
Det er ikke alverden, jeg har nået hverken i haven eller på bloggen i sommer. Min mor har været syg, og er flyttet på plejehjem. Flytning og oprydning kræver sit. Til gengæld har vi nydt aftenerne her på terrassen i en grad så bunden gik ud af grillstarteren.


4 kommentarer:

  1. Ja dine spørgsmål kan jeg desværre ikke svare på, men jeg nød dine billeder. Det er en mærkelig og vemodig oplevelse at rydde op efter ens gamle forældre og deres lange liv.

    SvarSlet
  2. Hvor ser det skønt ud med alle de afgrøder du har i din have :-) Græskarspørgsmålene kender jeg desværre ikke svarene på.

    SvarSlet
  3. Tak for jeres søde kommentarer Marie og Vivi.
    Vinterræskar er der åbenbart ikke så mange der har erfaringer med. Jeg har også spurgt i Drivhusglæder og Haveguf på Facebook.

    SvarSlet
  4. Hejsa

    prøv at læs dette:

    How to store them

    Harvest as late as possible and only cut once the skin has thickened and the stalk has become dry, and then store them until late November before starting to eat them. They are tasteless if eaten fresh because they need six weeks to a couple of months to develop the nutty, sweet flavour.

    When you harvest them try to leave a couple of inches of stem if you can and then store them upside down by slotting the stem through a wooden bench or the greenhouse staging.

    Squashes stored upright tend to catch the moisture in the depression round the stalk and then they rot off more easily. Once in store they should keep for at least three months - so they make an excellent winter vegetable from early November until the end of January or February.
    fra denne side:
    http://www.saga.co.uk/lifestyle/gardening/plant-portrait/how-to-grow-winter-squash.aspx
    :-) Mette

    SvarSlet