13. september 2013

Høst

På www.theplantexplorer.com, hvor der sælges mange forskellige frø, fandt jeg vejledning i hvordan vintergræskar opbevares. Først skal toppen tørres i stuetemperatur

36 kg røde og gule løg blev det til i år, plus 4 kg skalotteløg fra min mors have. Jeg er ovenud tilfreds med løghøsten. De 60 små hvidløg, der i alt vejede1,3 kg incl. top, er knap værd at skrive om. Forsøget med at placere dem langt væk fra køkkenhaven for at undgå skimmel lykkedes. Men de fik ikke en dråbe vand hele sommeren, og min mand nægter at bruge det småskidt.

94 kg kartofler har jeg høstet på 4 bede på hver 4 m2. Det er 10 kg mere end sidste år, og 25 kg mere end i 2011. Der er også 2 kasser ananasæbler, som nok ikke når at bliver spist før de rådner. Til gengæld bugner Ingrid Marie og Belle de Boskop af æbler, der skal plukkes i september og oktober. Så vi har æbler indtil påske.

Forsøget med tomater i carporten behøver ikke at gentages. Indtil nu er der høstet 1 kg på de to planter i den yderste kasse, og absolut ingenting i de 5 andre kasser. Men flittigliserne har lyst op.

Tomat- og agurkhøsten i den bedste sommer siden 1975 har ikke været godt nok. Forsøg med afskaffelse af plantekasser i drivhus og vanding direkte i plantesækken hver aften, som en kollega har succes med, skal heller ikke gentages. Jeg gider simpelthen ikke. Godt nok er der næsten ikke gråskimmel, men alle planterne har tørstet, og agurkerne er for længst visne. Sikke noget bæ.

Conferencepæren har ladet vente på sig, men i år giver den frugt for første gang

5 kommentarer:

  1. Tillykke med det fine udbytte af kartofler og løg :-)
    Jeg har slet ikke styr på, hvor mange eller hvor få kg jeg har høstet af hver afgrøde.

    SvarSlet
  2. Det havde jeg heller ikke førhen. Men nu er det rart med et lille bogholder-hvil ind i mellem. Jeg er lidt regneark-nørd.
    Jeg har en seddel liggende i køkkenvinduet, hvor jeg noterer høsten.
    Det kommer så i regneark, hvor jeg noterer, hvad der er høstet hver uge.
    Så kan jeg også se hvornår høsten startede og sluttede i år.
    Det er lidt ligesom bloggen. Jeg synes det er sjovt at dokumentere, hvordan det hele ser ud i år.

    SvarSlet
  3. Hej Bente.Hold da helt op en høst du har.Det må da være en stor køkkenhave du har.......kan i virkelig nå at spise det hele selv?
    Jeg laver nye bede i stedet....er lige blevet færdig med at plante det sidst nye til.....og er rigtig godt tilfreds med resultatet.
    God weekend Jette

    SvarSlet
  4. Køkkenhaven er såmænd ikke så stor, 200 kvadratmeter. Løghøsten skal nok blive spist. Det sker også, at børnene får en fletning med hjem.
    Jeg synes også 94 kg kartofler lyder voldsomt, men de 35 er spist. Vi har tit gæster og 4 børn med familie, der elsker at komme og få nye kartofler. Vi plejer at have egne kartofler indtil jul. I år holder de måske lidt længere

    SvarSlet
  5. Fin høst.
    Gode billeder.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet