9. september 2013

Forkælelse

Bevæbnet med gavmilde gavekort besøgte jeg i torsdags omegnens planteskoler.
Da jeg fortalte min datter, at jeg havde haft lyst til at forkæle mig selv, undrede hun sig over, at det kunne foregå på en planteskole. Hun bor der, hvor det koster 40 kr i timen at parkere, og hun har helt andre måder at forkæle sig selv på.
Øverst på ønskelisten stod Rosa moschata Ghislaine de Feligonde
Yndige velduftende abrikosfarvede blomster, der falmer til næsten hvide
Jeg satser på, at den når toppen af stativet næste år. Lidt ligesom den jeg så i Sonjas have i juni

Hortensia Twist-n-Shout, der angiveligt skulle blomstre på årsskud.  I planteskolen havde de endnu ikke erfaringer med den, fordi den er ny. Den kostede 250 kr. Totalt impulskøb. Men jeg måtte have den.
Jeg drømmer om, at den om et par år er fuld af blomster og dækker gasanlægget, selvom den ikke ser ud af så meget endnu.
Nu jeg var i gang med flytteriet, kom Annabelle også hen i dette bed. Jeg skulle nemlig bruge hendes plads til muscat-rosen. Til foråret blomstrer lyslilla lyngphlox og kugleprimula i forgrunden
Nu vi er ved indkørslen, kommer der også et billede af min i årevis ønskede postkasse. Endelig kom den i jorden efter 3½ år i garagen. Jeg ville have lys i og havde lovet selv at grave kablet ned. Min mand mente at det skulle ½ meter i jorden. Der skulle graves 12 meter, og der var altid andet, der var vigtigere. En af min søde svigersønner forbarmede sig over mig og kom og gravede den ned. Da den blev pakket ud, viste det sig at kablet ikke skulle mere end 15 cm i jorden. Det varer vist længe før hasselurten er genetableret.

Den store hvidblomstrende hosta har jeg stadig ikke fundet plads til
Den ene af de gule træpæoner skal bo her

Der kan altid fjernes nogle stauder, når den bliver større
Jeg har haft denne her solhat i en del år. Men aldrig før har den været så flot og blomstret så længe

Tagetes langs hovedvejen

Det hvide bed

Lige nu er det floks, der brillerer. Det er nogle, jeg reddede, da naboen havde en havemand, som skulle grave det hele op.

Blomsterne i krukker er ved at være trætte nu. Det var dejligt at få en ny potte og denne yndige rose, sidst vi havde gæster.


6 kommentarer:

  1. Ghislaine de Feligonde er en skøn rose selvom den ikke dufter. Min døde under omrokeringerne sidste år, men skal helt sikkert have anskaffet en ny på et tidspunkt! Sød svigersøn, du har! Tak for kigget!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var pokkers! Jeg havde ellers glædet mig til duften på terrassen. Jeg har en anden muscatrose "Trier" med fin æbleduft, så jeg troede, at alle muscatroser dufter.
      Roser er ikke min spidskompetence

      Slet
  2. Alle elsker den rose. Det er altid en lettelse at få unfinished business ud af verden, og mon ikke hasselurten hurtigt vil brede sig igen. Vi har ikke mange gule solbrud i år; men det ville jeg ønske, vi havde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ghislaine troede jeg egentlig, at jeg havde købt for 5 år siden. Først længe efter jeg havde plantet den, opdagede jeg at det var Buff Beauty. Den var også fin, indtil jeg gravede den op i juli for 3 år siden for at placere den i stativet. Det er den aldrig kommet sig over. Desuden stod den for vådt, så nu har jeg så opgivet den.

      Det er ikke solbrud, jeg har, Marie. Den hedder Rudbeckia fulgida(gul solhat)

      Slet
  3. Det var da en dejlig måde at forkæle sig selv på:-) den er jeg helt med på.
    Ghislaine er en rigtig flot rose og den blomstrer meget længe.
    Dejlige billeder.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
  4. Hej Bente.Dejligt at du kunne forkæle dig selv med gavekort til planteskolen........det er da bare skønt at kunne rive ned af hylderne.
    Sjovt at du også har flyttet din Annabelle.....min er kommet over i mit nye bed.
    Superflot postkasse du har fået sat op.
    Kan se at du også har et "børnebed" med hosta og div. planter i.
    Har lige plantet mit nye bed til......efter en dejlig weekend til det Jyske.
    God dag Jette

    SvarSlet