5. maj 2014

29-4 Leiden Hortus Botanica

Vi boede tæt ved Leiden, så det var oplagt at besøge en gammel botanisk have med tilknytning til universitetet.
Tårnet er den del af Botanisk Have
 
 
I det første hus var der udstilling af forhistoriske planter, bregner og meget andet. Derefter kom en samling suptropiske planter, der lige var kommet ud af deres vinterhi. 

Ikke de flotteste planter, det er vist lidt nørdet, tænkte jeg. 
Men smag er jo forskellig, og et tropiske drivhus er meget rart når det regner udenfor, men heller ikke mine favoritter.
Jeg er det det vi har betalt for? 
Botanisk Have i København er da meget flottere og oven i købet gratis.
Men efter sidste drivhus begyndte det, som jeg synes er spændende. 
Insekthotel

Der var køkkenhaver med alverdens ting og kæmpestore artiskokker.

Det var dejligt at se gamle skovhaver med store helleborus og meget andet.  

Alting blomstrer meget tidligere i Holland end hjemme. Det skyldes næppe dagstemperaturerne i den uge, vi var der.
Til sammenligning fik vores egne blåregn de første småbitte blade, mens vi var væk.


2 kommentarer:

  1. Jeg kan godt følge dig i, at eksotiske planter især er for feinschmeckere. Man må sige, det er meget varierede køkkenhavebede, du viser. Artiskokkerne er imponerende.

    SvarSlet
  2. Spændende, at der er en botanisk have i Leiden! Må hellere derud en dag :)

    SvarSlet